Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty
oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie,
a w szczególności:
1. Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania
świadectwa ukończenia gimnazjum.
2. Umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego
kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu poprzez:
a) Prowadzenie preorientacji zawodowej w ramach lekcji z różnych
przedmiotów i na godzinach wychowawczych:
- klasy I – Poznawanie siebie
- klasy II – Poznawanie zawodów
- klasy III – Informacja zawodowa – oferta edukacyjna
- poradnictwo indywidualne dotyczące wyboru zawodu
- indywidualna praca z rodzicami uczniów mających problemy
zdrowotne, współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną
b)
Koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę w zakresie wyboru przez
uczniów kierunków kształcenia i zawodu.
c) Rozpowszechnianie wśród uczniów dostępnych materiałów z dziedziny
zawodoznawczej.
d) Udział młodzieży klas III w „Targach edukacyjnych” i „Dniach otwartych
szkół”.
e) Spotkania z uczniami i pracownikami szkół ponadgimnazjalnych.
3. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów
i zasad określonych w ustawie o systemie oświaty, stosownie do wieku
ucznia poprzez:
- zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów gimnazjum
- systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów
- realizowanie programu wychowawczego gimnazjum
4. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb
oraz możliwości szkoły.
5. Umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej,
etnicznej, językowej, religijnej, stosownie do woli rodziców lub prawnych
opiekunów.
6. Udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
7.Umożliwia uczniom rozwijanie zainteresowań, realizowanie
indywidualnych programów nauczania.
8. Upowszechnia wiedzę ekologiczną wśród uczniów oraz kształtuje
postawy wobec problemów ochrony środowiska.
9. Integruje wychowawcze oddziaływania szkoły i rodziny.
10. Dąży do stworzenia przyjaznej i bezpiecznej atmosfery w szkole.
11. Zapewnia korzystne dla zdrowia warunki edukacji.
12. Przygotowuje uczniów do:
- samokształcenia
- samowychowania
- podejmowania działań prozdrowotnych
13. Organizuje formy współdziałania z rodzicami uczniów poprzez:
A. prezentację syntetycznej analizy wyników klasyfikacji śródrocznej
i rocznej przez wychowawców klas, prezentację dorobku szkoły
i osiągnięć uczniów na zebraniach dla rodziców
B. zasięganie opinii rodziców poprzez ankiety, rozmowy indywidualne
wywiady środowiskowe na temat osiągnięć i trudności uczniów w nauce
C. dostosowywanie wymagań programowych z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów na
podstawie opinii PPP
D. podejmowanie działań profilaktyczno – wychowawczych, wynikających
z programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły
E. wspieranie uczniów w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego
kształcenia, zawodu i planowania kariery zawodowej oraz udzielanie
wszelkich informacji w tym zakresie
F. wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse
edukacyjne uczniów oraz w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
G. podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach
kryzysowych.
14. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb poprzez
organizowanie następujących form pomocy:
- zorganizowanie zajęć świetlicowych
- umożliwienie spożywania posiłków
- system zapomóg i stypendiów
- prowadzenie zajęć dydaktyczno – wychowawczych
- podstawową opiekę medyczną
- współpracę z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną
- podczas zebrań z rodzicami lub spotkań indywidualnych
nauczyciel analizuje sytuację ucznia, wskazując rodzicom
trudności i problemy dziecka z nauką lub zachowaniem
- uczeń na wniosek rodzica może być przebadany przez PPP
- nauczyciel (wychowawca) na prośbę PPP pisze opinię na temat
trudności w nauce lub zachowaniu danego ucznia
- po uzyskaniu przez szkołę (za zgodą rodziców) opinii z PPP
nauczyciele zapoznają się z nią i dostosowują wymagania
do zaleceń PPP
Działalność charytatywną Samorządu Uczniowskiego:
- corocznie SU przeprowadza akcje charytatywne o charakterze
ogólnokrajowym, typu: Góra Grosza, sprzedaż kalendarzyków,
itp. prowadzone według regulaminu podanego przez głównych
organizatorów, zbiórką pieniędzy na terenie szkoły zajmują się
uczniowie należący do sekcji charytatywnej SU,
- corocznie SU organizuje akcje: „Przygarnij serduszko” oraz „I ty
zostań św. Mikołajem”, polegające na zbiórce paczek świątecznych
oraz odzieży i żywności, które następnie są dostarczane do domów
najbardziej potrzebujących uczniów naszej szkoły, których wybiera
się z listy osób podanych przez GOPS oraz w wyniku konsultacji
z pedagogiem szkolnym i wychowawcami klas
Pomoc materialną:
- możliwość wypożyczenia podręczników szkolnych z biblioteki
gimnazjum przez ubogich uczniów klas I-III
- dofinansowanie z funduszy Rady Rodziców mundurków szkolnych
uczniom z trudną sytuacją finansową
- rozdzielanie pomiędzy najbardziej potrzebujących przyborów
szkolnych, przekazywanych przez darczyńców
- darmowe obiady przyznawane uczniom na prośbę rodziców
(nie ujętych przez GOPS), którym nagle pogorszyła się sytuacja
materialna
Wychowawcę klasy, który:
- kontroluje na bieżąco postępy w nauce i zachowanie
wychowanków
- analizuje frekwencję na zajęciach lekcyjnych
- powiadamia rodziców o ucieczkach z lekcji
- przeprowadza wywiad o sytuacji rodzinnej wychowanka
- utrzymuje stały kontakt z pedagogiem szkolnym i konsultuje się
z nim w sprawach trudnych
- kieruje ucznia sprawiającego problemy wychowawcze na rozmowę
z pedagogiem
15. Rozwija zainteresowania uczniów na zajęciach pozalekcyjnych
prowadzonych na podstawie diagnozy dokonanej przez Poradnię
Psychologiczno – Pedagogiczną oraz w miarę posiadanych
środków finansowych.
16. Realizuje cele i zadania profilaktyczne poprzez:
Chronienie uczniów przed zagrożeniami na każdym poziomie jego
rozwoju.
Rozwijanie w uczniach umiejętności nawiązywania kontaktu,
usprawnianie relacji interpersonalnych, stwarzanie sytuacji
podnoszących jego poczucie wartości, nakłanianie do pracy nad sobą,
wskazywanie pozytywnych wzorców.
- integrację w zespołach uczniowskich
- tworzenie warunków do wzbudzania twórczej aktywności uczniów
na terenie szkoły
- usprawnianie współpracy między szkołą a instytucjami,
stowarzyszeniami, zajmującymi się pomocą i wsparciem dla uczniów
oraz ich rodzin
Biorąc pod uwagę zagrożenia, motywy negatywnych zachowań uczniów,
a także czynniki sprzyjające tworzeniu dobrej sytuacji wychowawczej szkoły
należy przyjąć następujące
kierunki działań profilaktycznych:
- dbać o bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza nią
- promować zdrowy styl życia – przeciwdziałać paleniu tytoniu, piciu
alkoholu, odurzaniu się
- zapobiegać przemocy i agresji
- zapobiegać niepowodzeniom szkolnym
- nieść pomoc uczniom z rodzin problemowych i w trudnej sytuacji
materialnej
Do najważniejszych szczegółowych zadań szkolnej profilaktyki należą:
- diagnoza uczniów z problemami w nauce – określenie ich przyczyn –
rozeznanie uczniów z dysfunkcjami i wyznaczenie form pomocy
- wzbogacanie wiedzy nauczycieli, rodziców na temat niepowodzeń
szkolnych (literatura, prelekcje)
- organizowanie zajęć wyrównywania wiedzy, terapii pedagogicznej,
logopedii
- pomoc uczniom na zajęciach świetlicowych w odrabianiu prac
domowych, organizowanie pomocy koleżeńskiej w ramach tych zajęć
- wczesna diagnoza ucznia – we współpracy z rodzicami kierowanie
uczniów do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej na potrzebne badania
- kontrola obowiązku szkolnego
- indywidualne podejście i ocena uczniów z zaburzeniami w nauce
- organizowanie spotkań, pogadanek dla młodzieży na temat przyczyn
i skutków agresji (tematyka godzin wychowawczych)
- zajęcia warsztatowe na temat nazywania i wyrażania uczuć, radzenia
sobie ze stresem, sposobów rozwiązywania konfliktów
- wprowadzenie podczas zajęć lekcyjnych elementów ćwiczeń
i muzyki relaksacyjnej
- zauważanie pozytywnych i negatywnych zachowań uczniów
- wspieranie uczniów i ich rodzin poprzez wskazywanie instytucji
niosących pomoc
- niesienie pomocy uczniom wymagającym dożywiania
- organizowanie akcji charytatywnych - akcji pomocy uczniom najbardziej
potrzebującym – zbiórka darów, rzeczy używanych, żywności,
przekazanie ich poszczególnym rodzinom
- organizowanie kiermaszu podręczników używanych, umożliwienie
tańszego ich zakupu
- wnikliwe rozpoznawanie sytuacji rodzinnej uczniów, kierowanie spraw
do sądu rodzinnego i nieletnich w razie takiej potrzeby
Inne cele i zadania szkoły mogą wynikać z woli rodziców wyrażonej poprzez
ich ciała przedstawicielskie, o ile nie są one sprzeczne z zadaniami i celami
określonymi w ustawie o systemie oświaty